2013.11.24. 18:37, Tomii
Avagy hogyan alakult a divat az 1900-as évektől (2. rész)
Az előző részben elkezdtem egy olyan témát taglalni, ami miatt sokszor megkaptam azt, hogy nem vagyok normális, fiú testbe zárt női lélek vagyok, és a többi. Igen, a divat témáról van szó, és mint ígértem, több részes cikksorozatot szeretnék írni, létrehozni, hogy bemutassam a divat alakulását az 1900-as évektől napjainkig. Az előző cikkben Coco Chanel életét és divatházát mutattam be, azonban Franciaország után egy kis változatosság kedvéért egy kicsit keletebbre hajózunk, egészen pontosan Olaszországig. A mostani cikkben terítéken lesz Gucci, a Dolce & Gabbana és a kihagyhatatlan, az utánozhatatlan Versace.
Bevezető
A divatvilágot alapvetően 4 város irányítja: New York, Párizs, London és Milánó. Ezek közül is kiemelkedik Milánó, mely nem csak az olasz divat, hanem a hordható luxus igazi fellegvára. A milánói a legbefolyásosabb mindközül, mert az olaszok számára a divat nem csupán eszköz arra, hogy kifejezzék magukat, hanem maga a mód, az első pillanatban való lenyűgözés művészete. Egyszerre hétköznapi és ünnepélyes, hagyományos és formabontó, mint maga az olaszok is az északi hűvös konzekvencia és a déli temperamentum, egy olasz ruha már magában különlegessé tesz. Olasznak lenni egyet jelent a stílussal, az eleganciával és a misztikummal. Minden a formák és színek összhatásáról szól, hiszen a lényeg a harmóniában lakozik. Az olaszok nemcsak különleges alkalmakkor tündökölnek - ők mindig igyekeznek a legjobbat kihozni magukból. Nem a pénz a lényeg, és nem is a divat - az itáliaiak képesek könnyedén rálelni a stílusra.
GUCCI
1921-ben megalapult a GUCCI, ami annó csak nyeregkészítéssel foglalkozott. Alapítója, Guccio Gucci 1883-ban született Firenzében. Első üzletét 1923-ban nyitotta meg szülővárosában, majd az 1947-es évtől kezdett el cipőkkel is foglalkozni a vállalat, később pedig ékszerekkel egészült ki a termékpaletta.
Maga a vállalat ékszerekre és bőrárukra, kiegészítőkre szakosodott. Az 1923-as alapítást követően a cég úgynevezett filiálékat nyitott Olaszország-szerte, majd 1947-ben használta először a cég azóta is megmaradt védjegyét, a két egymásbafonódó kengyelt. Az alapító sajnos 1953-ban, 70 éves korában elhunyt, de Gucci szelleme tovább élt a vállalatban. Guccio halála után a cég nemhogy hanyatlott volna, hanem ugyanúgy fejlődött, mint előtte, talán még egy kicsivel jobban is - és attól, hogy meghalt az "atya", a Gucci márkanévnek ténylegesen fejlődnie kellett, ezért döntött amellett, hogy elkezdenek terjeszkedni Olaszországon kívülre is. Azonban belső családi zűrök miatt a vállalat hírneve csökkenni kezdett, és végül 1989-ben a családi tulajdonban lévő céget felvásárolta a bahreini kockázati tőkebefektető Investment Corporation. Habár Louis Vuitton is szemet vetett (és tulajdoni jogot szerzett) a cégre, mindmáig a többségi tulajdonos a szintén luxuscikkekben utazó francia Pinault-Printemps-Redoute.
Az 1990-es évek végefele a márkanév visszaszerezte régi fényét, hírnevét, és azóta is abban tündököl, ami leginkább Tom Ford művészeti vezetőnek tulajdonít komoly szerepet, aki 2003-ig foglalta el ezt a megtisztelő pozicíót a cégen belül. 2001-ben a Gucci bekebelezte Stella McCartney haute couture cégét. A Gucci parfümök lincencjogok miatt a Wella Cosmopolitan Cosmetics-hez is kötődik. A cég 2003-ban komoly bevételeket szerzett - mindössze egy év alatt 2,58 milliárd eurós forgalmat generált. 2006-tól kezdve pedig Tom Ford utódja az olasz származású Frida Giannini. A 2000-es években pedig a cég áthelyezte központi székhelyét Hollandiába, az adók miatt.
Versace
A divatcéget Gianni Versace alapította 1978-ban, szintén Milánóban. A legelső butikot a Via della Spigán nyitotta meg, ami azonnal nagyon népszerű lett, és mára egy világvezető, nemzetközi divatházzá nőtte ki magát. Maga a cég a felső réteg számára készít többek között ruhákat, ékszereket, illatszereket és lakberendezési tárgyakat.
Az alapító sajnos nem élhetett túl sokáig, ugyanis 1997-ben gyilkosság áldozata lett, így a vezetést két testvére vette át, és Donatella Versace lett a művészeti igazgató (aki a mai napig ezt a pozíciót tölti be).
A Versace márkában van egy nagyon különleges dolog: a stylistok és a tervezők csoportokban dolgoznak, és minden csoport külön-külön divatvonalon gondolkodik. A csapatok a művészeti igazgató, Donatella koordinációja alatt alkotnak. Jelenleg a Versace 80 különböző butikot birtokol szerte a világban, de a cég központja Milánóban található.
A márka rendkívül nőies darabjairól ismert, amikkel mind a kifutókon, mind pedig a hírességek körében nagy népszerűségre tettek szert. Védjegyükké vált a testhez simuló, női vonalakat követő, merész, mélyen dekoltált szabás. Gyakran a legkülönbözőbb anyagokat (műanyag, bőr, textil) társítják egymással, így nyújtanak igazán különleges hatást.
Az ausztráliai Gold Coaston megnyílt a vállalat első luxusszállodája 2000-ben, ahol az igazán tehetős polgárok érezhetik át a különleges bánásmódot, és azt az életérzést, amit a Versace nyújt. A szálloda hat csillagos, és méregdrága - rengeteg ember álma, hogy eljusson oda - akár egy éjszakára - életében legalább egyszer.
Donatella Versace rendkívül jó barátságot ápol Lady Gagával. Legutóbbi meglepetése Donatellának egy hatalmas "DV" virágcsokor volt Gagától, de nem csak ez az egyetlen egy ajándék a popdívától, amit Donatella kapott. A popikon új korongján, az ARTPOP-on, ami november 11-én jelent meg van egy Donatella nevű szám, ami Donatella Versace-ról/hoz szól. 2014-ben pedig Lady Gaga lesz a Versace reklámarca.
Dolce & Gabbana
A vállalat 1985-ben alapult, a már megszokott olasz divat főváros melletti Leganóban. Az alapítók Domenico Dolce és Stefano Gabbana divattervezők, akik a való életben egy párt alkottak. A vállalatnak saját parfüm és szemüvegmárkája van, emellett forgalmaznak wear-to-wear ruhákat is, amik szintén a polgárság felsőbb rétegének készülnek. A Motorolával együtt forgalmazták a RAZR típusú telefonokat, amely a 2006/2007-es évben körülbelül 200millió eurós bevételt jelentett a vállalatnak. 2008 márciusában pedig több, mint 3000 dolgozót foglalkoztattak, azóta erről a számról nincs frissebb információ. A 2007/2008-as évet 1 261 milliárd eurós bevétellel zárta a vállalat, ami - ismerjük be - nem rossz teljesítmény.
A D&G lazább, fiatalosabb stílusirányzatot képvisel, és a divat követése helyett inkább a divat diktálása a célja. Fiatalosabb, színesebb márka, mint a Dolce & Gabbana. Az Egyesült Királyságban a legjobb luxusmárkának választották, majd 2009 júniusában a márka szerződést kötött a brit énekesnővel, Alexandra Burke-kel is.
A cikknek itt van vége, sajnálom, hogy nem játéktörténelmet írtam - eredetileg azt szerettem volna, de rájöttem, hogy ennek még kéne, hogy legyen folytatása. És itt még nem végeztem teljesen - a következő cikkben Franciaország divatházait mutatom be, majd az utána következő cikkben a XXI. század nagy divatházait. Stay tuned!