2013.12.23. 00:55, Tomii
J rg rtam mr jtktrtnelmet, anno a Simset rtam meg, majd publikltam, de akkor j hosszra nylt a bejegyzs, igaz, ott "csak" 4 rsz volt, amirl tudtam rni, azonban a Need for Speed ms. A Need for Speed mr a XX. szzad vgtl kztudatban van, s kr tagadni, nincs olyan ember a XXI. szzadban, aki nem ismern az EA Games egyik legnagyobb alkotst, azt a franchiset, ami ttrte a jtkpiacot, s ltrehozott egy teljesen j kategrit - sokan prbltk mr utnozni a NFS-t, de igazbl mg senkinek sem sikerlt.

Az EA Games, avagy Electronic Arts
A videojtk-ipar egyik, st, legnagyobb vllalata: vezet, fejleszt, s ki is ad. 1982-ben alapult a Szilikon Vlgyben, Trip Hawkins (ejtsd: "csrip hkinsz") kzremkdsvel. A videjtkokat kiad cg vi 2 millird USA dollros forgalmval a legnagyobbnak szmt a piacon, sikere az vek sorn fejlesztett szmos jtkn alapult - amik ltalban pozitv fogadtatsban rszesltek. Persze, nem lehet minden habostorta, az EA-nek is voltak, vannak, s lesznek is baklvsei, mivel emberek irnytjk, s az emberek nem robotok, hogy hibtlan dolgokat gyrtsanak, vagy fejlesszenek.
Ugyebr az EA-t Trip Hawkins alaptotta, miutn tvozott korbbi munkahelytl, az Apple Computertl, ahol stratgiai s marketing-igazgatknt dolgozott. 1982 nyarn alaptotta magt a vllalatot 200.000 dollros tkvel, majd a vllalatot elnevezte Amazin' Software-nek.
Hawkins 1982 szre mr egy egsz korrekt kis csapatott hozott ltre, amiben valamilyen rdekes dolognak ksznheten ex-Apple dolgozk voltak a legnagyobb szmban. A 7 fbl ll csapatbl hrom az Apple-nek dolgozott korbban, de nem csak az Apple-tl szllingztak t az Amazin' Software-hez: Jeff Burton az Ataritl jtt t.
Ugyanez v karcsonyra mr 11-en voltak a csapatban, ebbl mr hrman az Apple-tl vltak el, s szintn hrman a Xerox PARC-tl.
A tbbi alaptnak egyltaln nem tetszett az Amazin' Software nv, ezrt 1983 oktberben (j ksn) egy megbeszlst szerveztek, ahol egy jobb nevet prbltak kiokoskodni. Tervbe volt vve a "SoftArt" nv, azonban ez a nv azt jelentette volna, hogy a cg ltal fejlesztett szoftver egy j mvszeti g. Azonban ekkor mr volt a piacon egy hasonl nev vllalat, a Software Arts, akik nem engedlyeztk a nv hasznlatt, pedig a megbeszlsen sszegylt rsztvevknek tetszett.
Ekkor Bing Gordon vetette fel azt az tletet, hogy mirt is ne lehetne a cg neve Electronic Artists? Mire Steve Hayes a kvetkezket mondta: "...mi nem vagyunk mvszek, k azonban azok...". Ez alatt annyit rtett, hogy nem az EA, hanem maga a jtkok fejleszti a mvszek. Vgl Tim Mott volt az, aki ajnlotta az Electronic Arts nevet, ami a rsztvevk tbbsgnek tetszett, gy megszavaztk ezt a nevet.
Azonban a siker nem a nvnek ksznhet, hanem annak a klnleges bnsmdnak, ahogyan viselketdek a jtkok fejlesztivel. Jellemz volt az EA-re, hogy gy bnt a fejlesztivel, mint a vilgsztrokkal, abban az iparban, ahol a kiadk ltalban a fejlesztket csak egy kis csicsksnak, egy gyri munksok csoportjnak nzte. A vllalat fejlesztire inkbb nzett mvszknt, ezrt a fnykpeiket is megmutatta a teljes oldalas reklmjaikban, s a jtkok csomagolsn, s - termszetesen - a bevteleket is megosztotta bsgesen a jtkok fejlesztivel. Ennek ksznheten az EA-hez egyre tbb, nagyon j fejleszt ment t, aminek ksznhetik a mostani piacvezet szerepet is.
1983 mjusban az EA bemutatott nagyon sok jtkot, leginkbb Atari 800-hoz s Apple II-hez. A cmek a kvetkezk: Hard Hat Mack (Atari 800, Apple II), Archon (Atari 800), Pinball Construction Set (Atari 800, Apple II), Worms (Atari 800), s vgl a M.U.L.E. (Atari 800). Az Archon, a Pinball Construction Set, a Worms s a M.U.L.E mg manapsg is figyelemremlt mrfldkveknek szmtanak a videjtkok trtnelmben. Ksbb, a j kapcsolatoknak ksznheten az EA kiadhatta jtkait szemlyi szmtgpekre is, ugyan gy, mint a konzolokra. Vgl Trip Hawkins otthagyta a cget, s megalaptotta a mra mr csdbe ment 3DO vllalatot, ami szintn videjtkok fejlesztsvel s kiadsval foglalkozott.
Sajnos az EA j zletpolitikja szerint, 2011. mrciustl a 20 milli ft meg nem halad orszgokban nem vgez honostst, kivve a mr megjelent videjtkok kiegsztihez. Ez azt jelenti, hogy tbbek kztt a The Sims 4 mr nem lesz jtszhat magyarul. Azonban biztos, hogy nem maradunk magyar Sims 4 nlkl, mivel majdnem minden, 20 milli ft meg nem halad orszgban alakultak klnbz fordtcsapatok, amik az adott orszg nyelvre fordtjk le a jtkot.
Need for Speed - els generci
A Need for Speed legels rsze emltsre mlt is, meg nem is. A mlt szemeiben nzve nagyon j jtk volt, mondhatni, hogy szabad vilg vrt a jtkosokra, azonban sajnos mai szemmel nzve szrny jtk volt. Tele volt bugokkal, s sajnos tnyleg nem volt tkletes. Eredetileg a 3DO-nak lett volna sznva, amivel a vllalat lehet, hogy megmeneklt volna, de az is lehet, hogy csdbe vitte volna a Need for Speed szrit is, mr a legels rsz utn.
A msodik rsz cme brmennyire is hihetetlen, de Need for Speed II volt, s 1997-ben jelent meg. A legnagyobb elrelps a ltvnyban trtnt, mivel maga a krnyezet, s az autk is sokkal jobban nznek ki, mint az els rszben. Szz szzalkban igaz ez az gynevezett Special Edition kiadsra, ami 3dfx Glide tmogatst kapott. A Need for Speed II-vel kapcsolatban a legtbben azt sajnltk, hogy a rendrk, s az ldzsek nem lettek beleptve a jtkba, ami a legels rszben benne volt. Azonban az els rsz rajonginak az sem tetszett, hogy az autk sokkal kevsb viselkedtek gy, mint a valsgban, hinyzott a fizika belle, teht egy arcade autverseny lett a jtkbl. A jtk gy inkbb lett egy vad szguldsra kihegyezett videjtk, azonban gy is rendkvl pozitv fogadtatsban rszeslt, s sokak kedvencv vlt nagyon hamar.
A msodik rsz utn jn a harmadik, termszetesen. A harmadik Need for Speed jtk cme Hot Pursuit lett, mely sokak szerint az egyik legjobb rsz az egsz szriban. Nem is csodlkoznak sokan, mivel ebben a rszben mr nem csak a rendrk nlkli, zavartalan versenyeken volt a hangsly. Megjelentek a plykon a rendrk is, akik prbltk flbeszaktani a versenyt, akr szgesdrtokkal, mindezt persze 200km/h-s sebessg mellett. De nem ez volt a legnagyobb mka az egszben, hanem az, amikor mi ltnk a bizonyos rendrautkban, mivel erre is volt lehetsgnk, brmennyire is hihetetlen. s mondani sem kell, 1998-ban mr a grafikailag is rengeteget fejldtt az elz rszekhez kpest, mivel az autk is, s a helysznek is sokkal, de sokkal rszletesebben voltak megrajzolva, fleg akkor, ha 3D-s videkrtynk volt.
A negyedik rszhez mr nem tartozott szm, elg hlyn is nzett volna mr ki, hogy Need for Speed VI High Stakes. A kis bevezet utn trjnk a lnyegre: a jtk tele volt eurpai plykkal s mrkkkal, gy visszatrt a Porsche is (s mg nagyobb mrtkben is vissza fog, a kvetkez rszben). Ebben a rszben mr megjelent a karrier md is, ami annyit jelentett, hogy minden tournament vgn teljesteni kellett egy High
Stakes meccset, majd a szerzett pnzbl autkat lehetett venni s tuningolni. Technikai szemmel nzve a jtk hatalmasat lpett elre, hiszen mr alapvet dolog volt, hogy minden 3D-s volt, mg a kocsink belseje is. De, ami a legfontosabb, ebben a rszben lehetett legelszr ripityra trni az autinkat, mert bizony-bizony, 1999-ben ez mg csak egy hatalmas extra volt, ami tnyleg rengeteget dobott a jtklmnyen. Nem is csoda, rengetegen szerettk a Hot Pursuitot, de a High Stakest mgtbben.
s vgl, de nem utols sorban (na j, egy kicsit igen) jjjn a Porsche Unleashed, avagy msik nevn Porsche 2000. Ebben a rszben az EA egyetlen egy mrkra pozcionlt: a Porschra. Abbl is az 1995 s 2000 kztt kszlt s bemutatott modellekre, ugyanis mindegyik modell vezetsi mechanikjt kln-kln tanulmnyoztk a realisztikus szimulci rdekben. A 3D-s modellek tkletesen kidolgozottak voltak, indexszel (!), fklmpkkal, s csinlhattunk egy csom olyan dolgot, amit ms, korbbi, s ksbbi NFS-ekben nem, pl. kinyithattuk a motorhztett. A jtkban szerepl plyk is hasonlan rszletesek s tkletesek voltak, elltogathattunk Monte Carlba, Normandiba, a Pireneusokba, vagy Korzikra, az EA megoldotta. De a Porsche Unleashed rdekessge igazbl az Evolution md volt: a versenyzst 1950-ben kezdtk, s mindig mentnk elre az idben. Az ltalunk megnyert sszegekbl pedig jabb s jabb modelleket vsrolhattunk. A msik nagyobb jts a Factory Driver md volt, amiben egy tesztpilta brbe bjhattunk, s a legjabb, leggyorsabb, mg be nem mutatott modellekben tehettk prbra tudsunka, mikzben klnbz feladatokat kellett vgrehajtanunk. A CD tartalmazott mg egy kpes albumot a Porsche trtnelmrl (hogy a viharba ne), s termszetesen reklmfilmeket a leghresebb autikrl. Ennek is ksznhet nagy rajongi kre, amin - igazbl - senki sem csodlkozik. Az EA nagyon eltallta a 2000-es vet.
s most gy dntk, hogy kt rszre osztom a cikket, mivel mr gy is nagyon hossz lett. Ember legyen a talpn, aki elolvassa mindezt, lehet, hogy tl sokat pofztam rtam magrl az EA-rl, de muszj volt, hogy ismerjtek a trtnett. Mg a mai nap megprblom publiklni a msodik rszt, s remlem, hogy tetszeni fog mindenkinek, ugyanis most jnnek az jdonsgok, szval stay tuned!